Saturday, January 19, 2008

Luahan Rasa

Assalamualaikum wbt...

Aku tak tahu kenapa terbit rasa ingin meluahkan sesuatu dari hati dan naluri. Perasaan ketidakpuasan hati. Ada sahaja yang tak kena. Semacam sudah bosan dengan kehidupan yang aku lalui sehari-hari. Namun, syukurlah aku belum lagi putus harapan untuk hidup. Masih teringin menghirup udara kurniaan Yang Maha Esa, melihat dada langit yang luas membiru. Terasa damainya saat itu. Inginku lepaskan apa yang terbeban dibahu ini, menjerit... meluahkan apa yang terbuku dihati.

Manusia kini semakin 'lari' dari kenyataan. Membuatkan aku sedikit paranoia.... Perlukah seseorang seperti itu berada disisi aku?? Bertanya pada diri sendiri... Semakin ramai yang bertopengkan syaitan, pandai memainkan watak yang dipegang. Mungkin tercalon di Academy Awards. Niat di hati, siapa yang tahu... Apa yang mereka mahukan sebenarnya? Entahlah... aku sendiri tak pasti. Hendakku lari menjauhi mereka, tiada daya. Hendak berdepan, tiada teguh imanku. Bukan bersifat pengecut, cuma hanya mendiamkan diri dan melihat sejauh mana permainan mereka. Biarlah Tuhan yang mengadilinya.

Aku tidaklah pandai berkata-kata, berpuisi puitis.... meluahkan apa yang terbuku dihati. Sekadar meluahkan. Sudah terlalu penat menggalas beban. Tak terluah rasanya.... Lebih-lebih lagi pada mereka yang pernah aku sayangi dan kasihi. Cukup-cukup membuatkan aku terkilan dan terluka. Dan ada diantara mereka masih belum 'sedar'. Terleka dalam dunia ciptaan mereka sendiri. Seronok melihat kesengsaraan dan kesedihan orang lain. Berkali-kali menipu dan kemudian meminta kemaafan. Mungkin sudah terbiasa agaknya. Cukuplah sandiwara itu.... Tak sanggup lagi rasanya hati ini menerimanya. Harapanku agar disuatu hari Yang Maha Esa bukakan hatinya dan menginsafi diri... Cukuplah setakat ini.... Semoga tiada lagi keburukan darimu yang kudengar...


No comments:

Post a Comment

Tenkiu...Tenkiu...