Saturday, June 16, 2012

Debaran Bermula

Assalamualaikum wbt & Good Day

Alhamdulillah setelah mengikat tali pertunangan dengan jejaka pilihan hati selama hampir 6 bulan... tarikh pernikahan kami telah pun ditetapkan. InsyaAllah akan berlangsung pada 14 Syawal 1433 Hijrah. Takut ada, berdebar, kalut, gementar, rasa nak pengsan pon ader gak... Dengan baki masa ada lagi lebih kurang 2 bulan, segala benda keperluan cuba dilakukan dengan tidak terburu-buru. Masih ada lagi yang belum settle... Doorgift, pelamin, barang-barang hantaran masih dalam proses. Ujian HIV dan Thalasemia kami dah buat. Alhamdulillah kami positive, bebas dari penyakit tu.. 

Aku dah mula rasa cuak, risau masa nak buat ujian tu. Aku ingatkan doc/deresa (pembantu perubatan) nak amik darah kat lengan. Deresa ni bahasa orang kappong (kampung) aku laa... Huhuhu!! Rupa-rupanya cucuk cket je kat hujung jari. Hadoihh... sentap mak! Seto'ek je amik darah tu untuk test.. Yang aku ni plak punyalah kalut duk debor nih, sampai lupa nak suh deresa tu wat ujian Thalasemia sekali. Tak pasal-pasal kene gi kenet plak. Uhuks! Yang ujian Thalasemia tu barulah dia amik darah kat lengan. Sakit siot!! Nak je aku lempang muka deresa tu laju-laju.. Huhuhu!!

Lepas settle wat ujian tu, my lovely fiancee ajak balik kampung. Uikk?? Blom kawen dah ajak balik kampong?? Wawawa... Best-best, bleh jalan-jalan cuci mata. Kampung dier kat Setiu nun.. On the way nak gi umah dier aku yang drive.. Lama tak drive lalu ikut Jalan Sungai Tong. Nervous laa jugak. Kitorang balik pasal dier nak settlekan borang nikah. Dier kan duk luar daerah, so kene naik Pejabat Agama Daerah Setiu, mohon kebenaran untuk berkahwin diluar daerah. Bila dah siap sumer, dier ajak gi main air kat sungai. Aku ingatkan sungai betul-betul, rupanya Hutan Lipur Lata Changkah. Macam Hutan Lipur Sekayu laa... Best woo!! Nak aje aku terjun, tapi my fiancee marah laa plak. Yelah sebab tak bawak baju spare. Huhuhu!! Ot way nak bertolak balik ke K. Terengganu, singgah umah tok (nenek) dier. Sembang-sembang jap ngan tok dier.. Oklah, aku suka  tok dier sebab dua-dua nenek aku tak takder. Umah mak ayah dier pon singgah gak. Tak elok laa kalo tak singgah kan? 

Turn my fiancee plak yang driver...lalu ikut jalan pantai. Sampai kat Pantai Tok Jembal, kitorang berenti rehat jap. Ngantok wehh...kebetulan hari tu kitorang puasa. :D Kami berbuka puasa sama-sama kat umah aku. It's a happy day walaupun penat... Loikeee!!!


No comments:

Post a Comment

Tenkiu...Tenkiu...