Wednesday, June 20, 2012

Kursus Asas Keusahawanan

Assalamualaikum wbt & Good Day

Hahaha...gempak kan title kat atas nih. Hengat aku ni nak jadi usahawan yang berjaya ker?? :p InsyaAllah kalo aku rajin, bersungguh-sungguh...jadi usahawanlah. Hehehe... Saje je nih. Memang semalam aku gi Kursus Keusahawanan anjuran Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu. Bertempat di Quinara Al Safir (Kolej Inforana) Tok Jembal. Sehari jek, dari 8.30 pagi hingg 4.30 petang. Best laa jugak. Boleh tau asas perniagaan, dapat tips, belajor untuk buat akaun untung rugi. Almaklumlah dulu aku dok belajor subjek Perakaunan. Dokleh tebeng. Bolok ngat ekpom. Huhuhu!!

Penceramh tu dari Kemaman, Dr. Zul nama dia. Ada syarikat sendiri, buka institut kemahiran untuk anak muda, buka kilang mi kuning.. Kerja dia ceramah jek, malam jd guru tuisyen. Macam-macam dier duk citer. Sampaikan keluar dari topik. Pasal logo halal la, isu lemak babi la, kes tepung gandum, ajinomoto. Banyak benda yang aku tau. Ilmu pon dapat banyak, bukan kene bayar pon. Dapat free lagi.. :D Ajinomoto ada sesetengah pihak kata tak halal, tapi dicop halal. Pastu plak yang gandum tu plak kita takleh makan pasal dia cuci dengan peluntur (bleach) Bahaya untuk kesihatan. Aku lupa dah nama bleach tu.. Tapi rata-rata kat paket tepung gandum memang ada tulis nama bleach tu. Lagi pasal orang terkaya kat Malaysia. Dalam 10 orang billionair kat Malaysia nih, 2 orang je orang Melayu. Sorang India, Tujuh lagi Cina. Pheww!! 

Orang kampung aku ada tumpang sorang. Naik sekali ngan aku. Masa balik tu, aku antor dia kat umah. Walawehh!! Lame siot tak lalu jalan tu. Mengundang nostalgia lama. Uhuk! Dekat ngan umah ex-bf aku. Alaaa dier dah kawen pon. Jumaat ni kenduri sambut menantu umah dier. Wawawa... Tak sangka jumpa dier lagik. Adess! Nak ngungkit sejarah lama laa nih. Tak mo tak mo... Biarlah sumer tu jadi kenangan. Alaa masa tu aku budak-budak lagi. Sama-sama nakal. Pastu bila dah besor cket, gadoh plak. Hurmm... Memori tu membuatkan aku tersenyum sendirian. Nakal sangat... :D

My lovely fiancee ni plak nak balik kampong kekdahnyer... So, aku pon memecut sam Kelisaku ke Kg. Paloh amik dier hantor ke bus stop Batu 6. Kendian, bergegas plok amik Ucu kat skolah. Tup-tup smpai kat umah, dier call.. bas dah takder. Hadoiiih!! Penat sehh.. Gi lah balik kat Batu 6 amik dier bawak balik umah aku. Lepak-lepak makan nasi lemak pastu baru anto dier balik. Sempat gi beli paperbag dan barangan yang sewaktu dengannya untuk deco-deco malam kang... Chaoss!!

No comments:

Post a Comment

Tenkiu...Tenkiu...